WMCO windroos

Creativity - John Cleese

"It's a skill that anyone can acquire."

Gepubliceerd op:

John Cleese (1939-)

Als acteur, komiek en filmmaker heeft John Cleese al meer dan vijftig jaar bewezen te beschikken over veel creativiteit. We kennen John Cleese o.a. als mede-oprichter van Monthy Python, als hoteleigenaar ‘Basil’ in de comedyserie Fawlty Towers en van de vele films waarin hij een rol heeft gespeeld. Verder heeft John Cleese Rechten in Cambridge gestudeerd, Rector geweest van de Universiteit van St. Andrews (Schotland) en meerdere doctoraten behaald. Kortom een mooie combinatie van een komische acteur en een bewezen intellectueel, die recentelijk een boek heeft geschreven over zijn visie op creativiteit.

"There's a myth that creativity is something you have to be born with. This isn't the case. Anyone can be creative." - John Cleese

'Creativity A short and cheerful guide'

In het boek 'Creativity, A short and cheerful guide' geeft John Cleese zijn visie over creativiteit weer en legt daarbij uit dat iedereen creatief kan zijn en dat creativiteit een 'skill' is creativity a short and cheerful guide by John Cleesedat iedereen zich eigen kan maken. John Cleese onderbouwt zijn visie op een prettige en toegankelijke manier met de nodige humor. Zoals John Clees aangeeft: "Als je een manier weet om iets beter te doen, dan het tot nu toe gedaan werd, dan ben je dus creatief." Verder geeft John Cleese praktische handvatten over hoe je het creatieve proces het beste kunt inrichten. Het boek eindigt met een aantal hints en suggesties om je creativiteit te verhogen. Kortom een leuk en inspirerend boek over creativiteit en hoe je deze bij jezelf of anderen kunt verhogen. Het boek 'creativity' is een aanrader om zelf te lezen en zeker ook om cadeau te doen.

Creativity the movie

Het was al langer bekend dat John Cleese een uitgesproken mening over creativiteit heeft. Met name een lezing van John Cleese over Creativiteit uit de jaren tachtig is inspirerend. In deze lezing, gefilmd met VHS kwaliteit uit die tijd, legt John Cleese op hilarische wijze uit hoe het creatieve proces destijds verliep bij Monthy Python. John Cleese vertelt o.a. hoe het creatieve proces eigenlijk in tweeën te delen valt namelijk eerst in de fase (open mode) waarin ideeën gegenereerd worden en in de tweede fase (closed mode) waarin het concept uit de eerste fase wordt gerealiseerd.

Deze veertig minuten durende lezing van John Cleese over creativiteit is vandaag de dag nog steeds actueel en een echte aanrader om te bekijken. Zie de link hieronder voor de video.

Creativity - John Cleese

De video van John Cleese over Creativiteit ook zien? bekijk deze via ons YouTube kanaal.

John Cleese over creativity

Samenvattend

Het boekje van John Cleese is inderdaad een korte en vrolijke gids over creativiteit. In het boek legt John CLeese op een prettige en laagdrempelige manier uit wat zijn visie over creativiteit is. Creativity leest gemakkelijk en is inspirerend. Het is ook een leuk boek om een ander cadeau te geven zeker als de ontvanger bekend is met het acteerwerk van John Cleese (cadeautip!) of om aan collega’s te geven ter inspiratie. Wil je meer diepgang en meer weten over het proces rondom ‘creativiteit’ dan raad ik aan zeker ook de film te zien. Daarin legt John Cleese op een prachtige manier uit hoe je het creativiteitsproces in de praktijk brengt.

Advies: Lees het boek 'Creativity' en ga zeker ook de film zien!

"Wherever you can find a way of doing things that is better than what has been done before, you are being creative."      - John Cleese

Andrei Westerink

Interesse? Neem contact op met

Andrei Westerink

Creativiteit in management - John Cleese

Creativiteit in organisaties kan een gigantische impact hebben. Denk maar aan het verhaal van 3M of de 10% regeling van Google waarmee ze gmail creëerden. Er zijn verschillende gradaties van creativiteit. Wij noemen dit "praktische en geniale" creativiteit. John Cleese beschrijft, wat ons betreft, vooral de praktische creativiteit en geeft een heldere structuur om deze mate van creativiteit te faciliteren.

Lees meer

Bekijk alle praktijkervaringen