De analogie
Nu de vier verschillende domeinen 'Relatie bouwen-Strategisch denken-Beïnvloeden-Uitvoeren' helder zijn, stappen we over naar het illustreren aan de hand van een voorbeeld hoe deze domeinen zich in de praktijk manifesteren. Er staan vier mensen op een groot grasveld en iedere persoon vertegenwoordigt één van de vier domeinen van de CliftonStrengths test van Gallup. In het midden van het grasveld ligt een grote opgevouwen legertent met daarop een briefje geplakt en op het briefje staat de volgende opdracht geschreven: “Zet de tent op”.
Als de persoon, die het blauwe domein 'Relatie bouwen' vertegenwoordigt, de opdracht leest dan gaat deze persoon op basis van de onderlinge relaties aan de slag met het opzetten van de tent. “Jongens we moeten deze tent opzetten, waar zullen we hem neerzetten? Wat vinden jullie?”. Samen aan de slag gaan en onderzoeken waar eenieder zich comfortabel bij voelt is de werkwijze van deze persoon in zijn rol als relatie bouwer.
Als de persoon met het groene domein 'Strategisch denken' de opdracht leest, dan gaat deze persoon eerst uitdenken hoe deze opdracht uitgevoerd moet worden. “We zijn met vier man en de tent is behoorlijk groot. Dit betekent dat we strategisch aan het werk moeten gaan om de tent op te zetten en daar hebben we een creatieve oplossing voor nodig”. Gecharcheerd gezegd gaat deze persoon na het lezen van de opdracht eerst aan het werk door uitvoerig uit te denken hoe deze legertent het beste kan worden opgezet.
Als de persoon, die het oranje domein 'Beïnvloeden' vertegenwoordigt, de opdracht leest dan gaat deze persoon meteen anderen activeren. Wellicht heeft deze persoon bedacht dat de tent het beste tot zijn recht komt in een specifieke hoek van het grasveld wat maakt dat de beïnvloeder zegt: “Kom jongens we moeten deze tent opzetten en ik denk dat deze het beste tot zijn recht komt in die hoek daar! Rollen jullie hem vast die kant op, dan kijk ik alvast hoe we hem daar straks moeten neerzetten.”
Als de persoon met het paarse domein 'Uitvoeren' de opdracht leest dan begint deze persoon zonder te prakkeseren de tent uit te pakken en gaat meteen aan de slag. De anderen zullen hem vragen: “Wat ga je doen?” waarop de typische uitvoerder zegt: “Deze tent moet worden opgezet.” Gegageerd gezegd gaat deze persoon meteen aan de slag en ligt zijn talent in het uitvoeren van de taak die voorhanden ligt.
Doorgaansl heeft iemand één of twee domeinen oververtegenwoordigd in zijn of haar top 10. Dit betekent dat het werken vanuit deze domein(en) de voorkeur heeft. Uiteraard is dit een extreem zwart/wit voorbeeld en ligt het iets genuanceerder in de praktijk, maar aan de hand van deze analogie krijg je een goed beeld van hoe de verschillende domeinen inwerken op de gedragsvoorkeuren.